Přidávat oblíbené produkty mohou jen přihlášení uživatelé.

Prosím přihlaste se

zde

levnealarmy.cz

Přihlašovací jméno:
Přihlašovací heslo:
Zapamatovat přihlášení

FacebookGoogle+
PřihlášeníRegistraceZapomenuté hesloČeský překladSlovenský preklad
Telefonické objednávky
+420 725 125 434
Technická podpora
+420 777 940 744

KATEGORIE ČLÁNKŮ: Autoalarmy | Centrální zamykání | Denní svícení | Elektrické stahování oken | Imobilizéry | Něco na pobavení | Parkovací senzory | Slovník pojmů | Všeobecné rady

Co je to CANBUS ?


Co je to CANBUS ?

CANBUS sběrnice je automobilová datová sběrnice vyvinutá Robertem Boschem, která si rychle vydobyla přijetí do automobilového a dokonce i leteckého průmyslu.

CANBUS je sériová sběrnice pro připojení jednotlivých řídících jednotek, zařízení a senzorů a je koncipována jako alternativa ke klasické multivodičové kabeláži. Umožňuje jednotlivým zařízením komunikaci po jedno nebo dvouvodičové síti rychlostí až 1Mbps.

Před CAN Busem

Od počátku čtyřicátých let minulého století automobilky stále zdokonalovaly svá vozidla a plnily je různými elektrickými a elektronickými zařízeními. Jak technologie postupovala, vozidla se stala složitější, nové systémy poskytly další komfort, pohodlí a bezpečnostní prvky. Až do nástupu CAN Busu, vozidla obsahovala obrovské množství vedení, kterým bylo nutné propojit všechna elektrická zařízení. To bylo jak nákladné na výrobu, tak složité na orientaci v kabeláži a zároveň náročné na provedení množství spojů. Kabeláž se navíc lišila nejen model od modelu, ale také např. dle ročníku vozu nebo jeho výbavy, což orientaci ještě ztěžovalo.

diag_canbus1_kopie.jpg

Představujeme CAN Bus:

Málokdo ví, že první vozidlo s CANbus sběrnicí bylo uvedeno na trh již v roce 1986. Jednalo se o BMW 850 kupé. Snížením délky kabeláže až o 2 km, byla celková hmotnost vozidla snížena o víc jak 50 kg a množství konektorů potřebných k propojení se snížilo na polovinu! Elektronické systémy vozidla jsou oproti původnímu provedení s multivodičovým vedením schopny komunikovat velmi vysokou rychlostí (25kbps - 1Mbps), na jedno - nebo dvouvodičovém vedení. Od roku 2008 musí být všechna vozidla v Severní Americe vybavena technologií CANBUS a  podobně je tomu i v Evropské unii. 

diag_canbus2_kopie.jpg

Nicméně, zavedením CAN Busu se také zvýšila složitost elektronických zařízení vozu a montáže některých autodoplňků se staly složitějšími a v některých případech dokonce nemožnými.

Po zavedení technologie CanBus se objevilo několik málo autodoplňků, které dokázali pracovat na bázi CanBus připojení, ale až v posledních letech se dostávají na trh opravdu plnohodnotné a technicky propracované systémy, které dokáží datové sběrnice využít pro svoji potřebu. Nejprve se objevily autoalarmy, které mají možnost z datové sběrnice data načítat (tzn. umějí si vyčíst informace o tom, jestli jsou např. otevřené dveře, kapota, kufr, nebo jestli je zapnuté zapalování, nastartovaný motor, zatažená ruční brzda, atd.) V současnosti jsou již dostupné také autoalarmy, které umějí do datové sběrnice data zapisovat. To lze využít např. k rozblikání směrových světel, ovládání centrálního zamykání nebo dovření el. oken. To vše bez zapojení jediného vodiče. Vše funguje pouze přes CANBUS připojení.

Autoalarmy jsou buď vyrobeny již přímo s CanBus převodníkem v základní jednotce, nebo lze použít alarm klasický (analogový) a pro jeho napojení na CanBus sběrnici použít některý z CanBus převodníků:

diag_canbus4_kopie.jpg

 

CanBus připojení se dnes u autodoplňků využívá hlavně pro montáže autoalarmů, některých parkovacích senzorů (přední senzory spínané pouze do určité rychlosti vozidla) a také pro zapojení tempomatů u některých novějších vozidel. (Odpadá nutnost hledat signály o rychlosti vozidla, otáčkách nebo o stisknutí spojkového pedálu.

Montáž se tedy natolik zjednodušila, že například namontování CAN BUSového autoalarmu do nového auta je jednodušší, než montáž obyčejného alarmu do staršího auta. Věc má ale jeden háček. Jazyk, kterým elektronické jednotky ve vozidlech komunikují se liší nejen podle značky auta, ale také podle modelu či roku výroby. A zařízení (nebo převodník), které se má do něj namontovat musí jazyk pro tento model auta detailně znát. Dnešní produkty ovládají komunikaci několika desítek až stovek aut a výrobci se snaží tento seznam stále rozšiřovat a doplňovat o nová auta na trhu. To je ale časově i finančně poměrně náročná činnost, protože výrobci aut tyto informace neposkytují a je tedy nutné si je pracně zjišťovat. Rovněž tato softwarová podpora často nepokrývá 100% potřeb při montáži a proto i přes její významnou pomoc, stále zůstává dost zapojení v autě, které musí udělat odborník. A to je někdy pěkně zapeklitá věc... Takže „Doma to raději nezkoušejte!“ :o)

Pro montáže námi prodávaných zařízení Vám můžeme doporučit montážní firmy z celé ČR, viz. TENTO SEZNAM. Popřípadě Vám rádi nainstalujeme Vámi vybrané zařízení přímo v naší montážní dílně.

 Ukázka příkladu použití CANBUS sběrnice pro vyčítání údajů o rychlosti a otáčkách motoru:

mapa.jpg 

MONTÁŽE CELÁ ČR

Autoalarmy, Parkovací senzory, LED světla, Parkovací kamery, Dálkové ovládání CZ, atd. Vše do 24 hodin u Vás doma!

question.jpg

RADÍME VÁM 

Přečtěte si rady a zkušenosti v oblasti zabezpečení vozidel a elektropříslušenství.

box.jpg 

ZBOŽÍ SKLADEM 

Zboži, u kterého je uvedeno "SKLADEM" máme opravdu skladem.

shield.jpg 

ZÁRUKA 3 ROKY!

U většiny sortimentu jsme zákonnou lhůtu 12 měsíců prodloužili na 36 měsíců.

lorry.jpg 

EXPRESNÍ DODÁNÍ DO 24 HODIN

Při objednávce do 13:00h.

VAŠE SPOKOJENOST

Ověřená hodnocení našich zákazníků ze serveru Heureka.cz

Shop roku 2009

Ověřená hodnocení našich zákazníků ze serveru Heureka.cz

Shop roku 2009
Sledujte nás naFacebook Youtube

Doporučujeme:

     

TOPlist